שאלות ותשובות

 
טיפים לחיסכון במים:

במטבח - בעת שטיפת הכלים סוגרים את הברז בין שטיפה לשטיפה.
  • מפעילים את מכונת הדחת הכלים רק כאשר היא מלאה.
  • בשירותים משתמשים בחוכמה בשתי כמויות המים הקצובות
  • סוגרים את הברז בזמן צחצוח השיניים, הגילוח וההסתבנות.
  • מתאימים את כמות הכביסה לתוכנית השטיפה.
  • מפעילים מכונת כביסה בקיבולת מלאה.
  • משתמשים בחוכמה במים לניקיון ושטיפת הבית.
  • דליפות ונזילות - סגרו את כל הברזים הקיימים והביטו במד המים של הדירה, במידה וקיימת תנועה סימן שיש נזילה בשירותים.
  • כוסות שיש בהן שאריות מים או תה בלי סוכר לשפוך לעציצים במקום לכיור.

    כיצד מבטיחים  את איכות  מי שתייה?

מבטיחים את איכותם הבקטרולוגית של המים באמצעות חיטוי בכלור הנעשת בדרך כלל על ידי חברת "מקורות".

השימוש בכלור לאבטחת איכות מי השתייה הוא שימוש מבוקר, תחת פיקוח הדוק, והוא אף נדרש עפ"י תקנות והנחיות של משרד הבריאות.


מהיכן חלה אחריות התושבים על איכות המים?

חברת "הגיחון" אחראית לספק מים, באיכות המוגדרת על ידי תקנות מי השתייה, עד למונה הראשי של הבניין. משם ואילך מוטלת האחריות על איכות המים על תושבי הבניין.


האם אפשר להבחין באיכות המים לפי מראם, טעמם או ריחם?

שלושת הסימנים הללו חשובים ואולם צריך להתייחס אליהם כאמת מידה ראשונית בלבד. ברור שיש להימנע משתיית מים שאינם נראים נקיים, שטעמם מוזר או שהם מדיפים ריח רע, להוציא ריח קל מאוד של כלור המוסף למים לפי תקן מחייב כדי להבטיח את איכותם.

חברת "הגיחון" מפעילה בירושלים מעבדה לבדיקת איכות מים, שהוסמכה לכך על ידי הרשות הלאומית להסמכת מעבדות ומשרד הבריאות, והיא מנטרת את המים בהתאם לתקנות.


כיצד לבצע אחזקה נכונה של מיכלי מים רזרביים?
 
יש לבצע פעולות אחזקה תקופתיות במיכלים הרזרביים המותקנים במקצת הבתים בירושלים (כולל מיכלים על גגות הבתים) וזאת כדי למנוע זיהומים גורמי מחלות או טעמים רעים.
 
 
בהיעדר ריחות רעים, זחלי יתושים וכד', המחייבים פעולות אחזקה מיידיות, יש לבצע פעולות אחזקה ומניעה לפחות אחת לשנה:

1. לסגור את כניסת המים למיכל או לבריכת האגירה.

2. לבצע הרקה מלאה של המיכל או בריכת האגירה.

3. לאחר ההרקה יש לסגור את פתחי היציאה של המים מהמיכל  או הבריכה.

4. לנקות את המיכל או הבריכה, באמצעות מברשת עם זיפים קשים ולהתמקד בעיקר בפינות ובאזורים שהמשטחים בהם אינם חלקים.

5.לבצע שטיפה עד להוצאתם מהמיכל או הבריכה של כל  שאריות הלכלוך.

6. חיטוי: החיטוי יבוצע בזהירות רבה ולאחר שהובטח שהמקום שבו הוא מתבצע מאוורר היטב.


פעולת החיטוי כוללת את השלבים הבאים:

א. הכנת נוזל החיטוי. מוסיפים לדלי מים חצי כוס של אקונומיקה לשימוש ביתי (ללא חומר בישום) ומערבבים.

ב. מורחים את נוזל החיטוי על כל מחיצות המיכל או הבריכה.

ג. ממתינים בין שעה לשעתיים.

ד. שוטפים את נוזל החיטוי ודואגים שמי השטיפה יזרמו אל מחוץ למיכל או הבריכה ולא אל הצינור המחובר אל הצנרת הביתית.

ה. משאירים את המיכל פתוח למספר שעות עד לסילוק ריח  האקונומיקה ולייבושו המוחלט.

ו. סגירת פתחי המיכל, מילואו במים ופתיחת ברזי יציאת המים אל הצנרת הביתית.

 
 
הגנה על המיכל להבטחת איכות המים

1. נעילת הגישה לגג הבניין או לכל שטח אחר שעליו מותקן המיכל כך שלא תתאפשר גישה למי שאינם מוסמכים.

2. אבטחת המכסה של מיכל המים והגישה אליו.

3. יש לציין באופן ברור ובולט את מועד הטיפול האחרון.

 
 
האם מותר ואולי אף רצוי לשתות מים מהברז?

איכות מי השתייה שמספקת חברת "הגיחון" טובה מאוד ולפיכך מים אלה ראויים בהחלט לשתייה. יחד עם זאת ראוי להזכיר שאחריותה של חב' "הגיחון" היא לספק את המים עד למונה הראשי של הבניין ומשם והלאה עוברת האחריות לטיפול נאות במים לתושביו של אותו בניין.


אם מותקן בבניין ציוד ייעודי לטיפול במים יש לדאוג לתחזוקתו של אותו ציוד לפי הוראות היצרן ובמסגרת זו להחליף מסננים המותקנים בו, לנקות מפחיתי לחץ, לטפל במיכלי מים לפי ההמלצות כאן באתר, לשטוף צנרת ביתית אם בוצעו בה תיקונים ולשטוף את צנרת המים בבתים חדשים. בכל מקרה שמתעוררת בעיה במערכת הביתית יש לקרוא לשרברב.

בבתים שבהם מקפידים על ביצוע ההוראות הללו אפשר בהחלט  לשתות מים מהברז.

האם להעדיף מי שתייה מבקבוקים על מים מהברז?

לא בהכרח.

חברת "הגיחון" מבצעת בדיקות יומיומיות של איכות המים בפיקוח משרד הבריאות.

יחד עם זאת לכל צרכן יש העדפות משלו.

לבקבוקי מים יש אורך חיי מדף שונה ומחירם שונה.


אין ספק שבקבוקי מים מהווים מקור חשוב של מי שתייה בעיתות חירום והגיחון ממליצה להחזיק בבית שישיית בקבוקים לכל נפש, לשימוש בעיתות חרום. חשוב כמובן להחליף בקבוקים אלה לפני התאריך המוטבע על גבי הבקבוק.

למי אפשר לפנות בשאלות או תלונות בעניין מי השתייה?

הכתובת לפניות הוא המוקד התפעולי של חברת "הגיחון" הפתוח לשירות הציבור במהלך כל שעות היממה:

טלפון: 5651111 או 2070*. פקס: 5651193 02.

כתובת למשלוח מכתבים: חברת הגיחון בע"מ, ת.ד. 10118 ירושלים 91100.

דואר אלקטרוני  peniyot@hagihon.co.il


האם מציאותם של חומרים כימיים במי השתייה מסוכנים לבריאות?

בנוסף לחומרים הכימיים הטבעיים המרכיבים את מי השתייה ובהם סידן ומגנזיום מוסיפים למים לפי תקנות בריאות לעם בתהליך ההשבחה חומרים כימיים כגון כלור ופלור. תקנות מי השתייה של משרד הבריאות קובעות את ריכוזי החומרים הכימיים המותרים במים,  אין בהם כל סכנה לבריאותם של השותים והם שמקנים למי השתייה את טעמם המוכר.

מהם קוליפורמים ומה המשמעות של הימצאותם במי השתייה?

הקוליפורמים הם סוגי חיידקים שאפשר למצוא במעיים של בני אדם ובעלי חיים. לפיכך, נוכחותם של הקוליפורמים במי השתייה היא אמת מידה לאפשרות הימצאותם של חיידקים גורמי מחלות במים.
ח
ב' "הגיחון", במסגרת הבדיקות היומיות שהיא מבצעת במי השתייה, בודקת הימצאותם של חיידקי קוליפורמים במים בהתאם לתקנות משרד הבריאות.

כיצד מרחיקים חיידקים גורמי מחלות ממי השתייה?

הרחקת החיידקים ממי השתייה מתבצעת באמצעות הוספה של חומר מחטא - כלור למים, בריכוז המוגדר בתקנות משרד הבריאות.


מדוע יש למי השתייה, לעיתים, טעמים וריחות לוואי?

לתופעה זו יש כמה סיבות שאינן מסוכנות לבריאות הציבור. יחד עם זאת, אם הרגשתם במים טעם או ריח דוחה, אל תשתו את המים ותתקשרו למוקד הגיחון . במקרה וקיים חשש לאיכותם של מי השתייה, דואג משרד הבריאות, בשיתוף עם הגיחון, ליידע את הציבור על כך באמצעי התקשורת.


טעמים וריחות במי השתייה עשויים להיגרם בין היתר בגין הכלור המוסף למים, שימוש בצנרת חדשה או צנרת שעברה תיקון ולא נשטפה כראוי. גם תחזוקה לא נאותה של מיכלי מים פרטיים, מכשירים ביתיים לטיפול במים שלא טופלו כראוי ואצות במקור מים עיליים הם בין הגורמים הנפוצים לטעמים וריחות במי השתייה.

מה מקורם של טעמים וריחות של נפט ושמן במי השתייה?

טעמים וריחות של נפט ושמן במי השתייה הם פועל יוצא של שימוש בצנרת ביתית עשויה מפלסטיק שהותקנה על ידי גורמים פרטיים ולא עברה שטיפה לפי התקן. חברת "הגיחון" אינה משתמשת להולכת מי שתייה בצנרת העשויה מחומרים פלסטיים .

מה זה מים "קשים" ומדוע המים בירושלים מוגדרים כך?

הקשיות של המים נגרמת מנוכחותם במי השתייה של סידן ומגנזיום הנמצאים במים באופן טבעי ומקורם בסלעי גיר  באקוויפר ההר. חלק מהמים שחב' "מקורות" מספקת לירושלים מקורם מקידוחים באזור זה. מציאותם של שני חומרים אלה במים הוא המקור להיווצרות אבנית בזמן חימום המים. מים "קשים" אינם מסוכנים לבריאותם של בני אדם.

מדוע לעיתים יש חול במים?

במהלך זרימת מי השתייה בצנרת, לאורך זמן, שוקעת על קרקעית הצינורות כמות קטנה של חול המגיעה מהקידוחים. בעקבות שינויי לחצים או תיקונים ועבודות אחזקה שמבצעת חב' "הגיחון", עלולה כמות קטנה של חול להתערבב במים הזורמים ולהגיע גם לבתי התושבים. במקרים כאלה מומלץ להניח למים לזרום מעט. כמו כן אנו שבים ומזכירים לצרכנים הפרטיים שיש לדאוג לתחזוקתם הנאותה של מכשירים ביתיים לטיפול במי השתייה.


מדוע לעיתים למי השתייה יש  "צבע לבן"?

מקורו של "הצבע הלבן" הוא מנוכחותן במי השתייה של בועות אוויר זעירות, תופעה הנגרמת במהלך שאיבת המים מאתר לאתר או מתהליך הפחתת לחצים. בועות האוויר נעלמות ממי השתייה בתוך כמה שניות והן משוללות כל השפעה שהיא על הבריאות.

מדוע יש למי השתייה, לעיתים, גוון צהוב, חום או אדום?

המקור להופעת גוונים אלה במי השתייה היא חלודה שהצטברה בצנרת הביתית העשויה ברזל או פלדה. היא נגרמת בעיקר בצנרת שלא הייתה בשימוש זמן רב יחסית והיא אינה רעילה. במקרים כאלה יש להניח למים לזרום עד היעלמות הגוונים. כמעט כל הצנרת של  חב' "הגיחון" מצופה בבטון שכידוע אינו מקור לחלודה.

מדוע, לעיתים רחוקות, יש למים גוון ירקרק?

בבתים שעל גגותיהם מותקנים מיכלי אגירה למים ולא טופלו כראוי, עשויות להתפתח אצות שהן המקור לצבע הירקרק.

(באתר זה תוכלו למצוא הוראות מפורטות כיצד לבצע תחזוקה נכונה של מיכלים לאגירת מים).

פלואור במי השתייה

את כל השאלות בנושא הפלואור במי השתייה יש להפנות למשרד הבריאות:

משרד הבריאות, המעבדה לבריאות השן, ד"ר דניאל קושניר.

טלפונים: 5314871 02, 5314804 02.

או לד"ר שלמה זוסמן, טלפונים: 5681451 02, 5681272 02, 5681268 02.

בעניין זה אפשר לפנות גם למר אלכסנדר קושניר, נציג הרשות לשירותים ציבוריים למים ולביוב. טלפון: 6595100 02.

תשובות לשאלות בנושא הוספת פלואור למי השתייה אפשר למצוא גם באתר האינטרנט של חב' "מקורות".


האם אפשר להשתמש במי השתייה במכונת דיאליזה?

לא!

לצורך זה יש לטפל במים טיפול מיוחד.

בכל מקרה חייבים להתייעץ עם יצרן מכונת הדיאליזה או עם סמכות רפואית מתאימה.


האם מומלץ להשתמש במערכות ביתיות לטיוב מי השתייה?

איכות מי השתייה שמספקת חב' "הגיחון" טובה מאוד. המים שמספקת החברה בירושלים עומדים בכל התקנים של משרד הבריאות ולפיכך הם בהחלט ראויים לשתייה.

מידע על אודות ספקים של מערכות לטיהור מים אפשר לקבל ממכון התקנים. טלפון: 6465132 03. למכון התקנים אתר ברשת האינטרנט: WWW.SII.ORG.IL.

או אצל הממונה על התקינה במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה בטלפון: 6662295 02.